|
fazdilah come to me vs dato dr fazdilah 5 |
TEKNIK BELAJAR BERKESAN
|
Pengenalan
|
|
Bagi mereka yang telah berjaya dengan cemerlang,beberpa pendekatan
belajar telah diamalkan. Para pengkaji teknik belajar telah juga menghasilkan
beberapa pendekatan pembelajaran yang berkesan.
|
|
Terpulang kepada kita sebagai pelajar untuk mengikuti teknik mana yang
paling sesuai dan paling mudah difahami. Untuk membantu pelajar di sini
terdapat beberapa teknik belajar akan diutarakan.
|
- Recopy
[salin semula]
- Rework
all model 5 x
[buat semula contoh/cepat/5x]
- Recite
out loud Repeatedly [lafaz kuat berulang kali]
- Recheck
[semak semula]
- Reasonnablenes
[jawapan berpatutan/sebaliknya]
- s-sumarize
[ringkaskan nota penting]
- t-test
your self [uji diri anda]
- u-use
[gunakan]
- V-visualize
[bayangkan selalu]
|
Teknik
Belajar Secara Pembayangan
|
Kita mempunyai apa yang dinamakan
otak kanan dan otak kiri. Otak kiri melibatkan pemikiran bercorak 'akademik'
seperti perkataan, nombor, kebolehan saintifik, matematik, bahasa, analisisi
dan penggunaan tangan kanan.
Otak kanan pula melibatkan
aktiviti bersangkutan irama, imaginasi, warna, khayalan, ilham, corak, dimensi
dan penggunaan tangan kiri.
Persoalan yang timbul adakah kita
menggunakan kedua-dua bahagian otak dengan bijaksana. Umpamanya adakah kita
selalu menggunakan otak kanan kita untuk menghayalkan pelajaran atau atau
adakah ia selalu digunakan untuk menghayalkan dan mengimaginasi masalah
peribadi, angan-angan kosong, dendam, hasad-dengki,amalan ilmu hitam dan
perasaan yang tidak berhubungkait dengan pelajaran.
Jika otak bahagian kanan ini
belum lagi digunakan sepenuhnya untuk mengkhayalkan pelajaran, maka masanya
telah tiba kita mengkikis semua khayalan dan imaginasi kosong dan segerakan
gunakan setiap saaat yang ada untuk khayalan digunakan untuk membayangkan
pelajaran.
Teknik pembayangan perlu
penumpuan. Penumpuan yang serius amat perlu. Sebaik-baik suasana ialah yang
sunyi sepi seperti semasa berehat, semasa berbaring sebelum tidur malam, semasa
duduk berseorangan menenangkan fikiran, semasa menumpang bas atau teksi, semasa
di stesen bas dan lain-lain.
Sebagai contoh kita ambil suasan
berbaring sebelum tidur. Bilik sudah gelap> Keadaan sunyi sepi. Dalam
suasana ini, tenangkan fikiran. Mula bayangkan soalan-soalan, raja, sifir, graf
dan apa juga yang telah dipelajari. Bayang ia satu demi satu. Untuk menguatkan
tumpuan tulis, lukis apa yang diingat di atas tilam dengan menggunakan telunjuk
anda. Amalakan ini setiap malam. soal diri anda, satu ke satu soalan, mata
pelajaran ke mata pelajaran sehinggalah tertidur. Ulangi bila terbangun di
tengah malam. Amalkan ia dari sehari ke sehari, seminggu ke seminggu, sebulan
ke sebulan bermula ddari tingkatan 1 hingga ke tingkatan 6. Bila ruangan
khayalan ini dipositifkan dengan fikiran sehat, anda akan rasakan hasil usaha
ini. Bagi anda yang belum mengamalkannnya, cuba mula dari sekarang.
|
Rahsia-rahsia di sebalik
pengurusan masa pelajar cemerlang.
|
- Masa sebelum tidur - masa berbaring
sebelum tidur. Aamalkan teknik belajar secara bayangan. Menulis atau
menyelesaikan masalah dengan cara menulis dengan menggunakan jari telunjuk
di atas tilam.
- Masa terbangun di tengah malam( Belajar
seperti No.1)
- Masa bangun tidur. Subuh/pagi.Bayangkan
pelajaran semalam.
- Masa ke tandas waktu pagi (ingatkan perkara
yang terlupa)
- Masa ke tandas waktu malam (sama seperti No.4)
- Masa bercermin (Lekatkan Nota penting Dekat
cermin)
- Masa sarapan pagi (Baca selembar dua
suratkhabar)
- Masa berjalan ke sekolah (Tanya diri-sifir dan
formula)
- Masa menunggu bas (Ulangkaji kad nota atau
bayangkan)
- Masa di dalam bas atau kereta (ulangkaji
harian/cepat)
- Masa berjalan ke sekolah ( Tanya diri pasal
sifir , formula dan lain-lain lagi)
- Masa sampai awal pagi ke sekolah ( ulangkaji
harian/cepat)
- Masa menunggu cikgu yang terlewat(ulangkaji
cepat)
- Masa rehat (ke perpustakaan baca ringkas
buku-buku)
- Masa sebelum pulang (Lwatkan pulang buat kerja
rumah)
- Masa berjalan pulang ( tanya diri pasal sifir)
- Masa berada dalam bas ( baca kad nota)
- Masa rehat selepas makan (baca novel/majalah)
- Masa rehat selepas maka n malam (Baca rencana
akhbar dan lain-lain)
- Masa menonton tv (melukis rajah-rajah, peta,
tulis formula dan lain-lain)
MASA TERPENTIGN DALAM PEMBELAJARAN CEMERLANG
MASA BELAJAR WAKTU SUBUH
Lain-lain masa yang perlu diurus.
- Masa ditelipon-pendekan perbualan
- Semasa membantu ayah dan ibu (belajar cara
bayangan)
- Masa menunggu doktor (ulangkaji kad Nota)
- Masa berjalan dipersekitaran sekolah
(tanya/jawab diri anda)
- Masa mesyuarat (ulangkaji kad nota sebelum
mesyuarat)
- Masa mendengar radio(kurangkan masa)
- Masa menunggu kawan (ulangkaji kad nota)
- Masa pelawat ke rumah (jika ramai, belajar di
perpustakaan)
Jika anda mengamalkan masa-masa
belajar ini dengan betul dan disiplin,pasti anda akan berjaya dengan
cemerlang.
- Preview (tinjauan awal)
- Question (soal diri)
- Read & Underline (Baca,garis dan tanda)
- Recite & write (lafaz dan tulis nota)
- Review (tinjauan akhir)
- Sumarize (ringkaskan)
- Test your self (uji diri anda)
- Use (gunakan)
- Visualize (bayangkan)
- Positive mental attitude & positive
physical action.
- Air-clean air for the brain.
- Mental Challenges for the brain.
- Food for the brain.
- Exercise for the brain.
- Sleep for the brain.
- Meditation & power brain./
|
Amalan peningkatan daya ingatan
|
- Faham.
- Jarakkan/pecahkan masa belajar.
- Lafazkan isi penting dengan cara yang kuat.
- Percaya pada diri sendiri.
- Ulang berkali-kali.
- Guna kata kunci, kata isyarat. kata rahsia
& ungkapan lucu.
- Ulangkaji semasa berbaring sebelum tidur &
semasa bangun tidur.
- Bayangkan selalu (20 peringkat masa
cemerlang).
AMALKAN SEMOGA BERJAYA
0 comments:
Catat Ulasan