BAHASA ARAB SEBAGAI BAHASA KEDUA DI AUSTRALIA

Terkejut bila terbaca satu berita di berita harian  yang termaklumkan...isk3,banyaknye ter ter ter nie..al kisahnya, di AUSTRALIA pemuda-pemuda dan kanak- kanak telah menggunakan BAHASA ARAB sebagai bahasa kedua mereka selain BAHASA INGGERIS. Petikan daraipada akhbar kegemaran kita menyatakan :

Satu kajian terbaru mendedahkan seorang setiap lapan kanak-kanak
yang mampu berbual dalam beberapa bahasa, menggunakannya di rumah . indeks Pembangunan Awal Australia (AEDI), kajian yang mendapat sokongan kerajaan membabitkan 260,000 kanak-kanak tahun pertama persekolahan, mendapati 18 peratus berbual dalam satu bahasa selain Inggeris.
Walaupun tiada negara Arab menduduki 15 tangga teratas negara kelahiran kanak-kanak di Australia, seramai 5,565 menggunakan bahasa berkenaan di rumah, 11.8 peratus lagi oleh kanak-kanak yang menguasai beberapa bahasa. 

Bahasa Vietnam juga banyak digunakan dengan 8.4 peratus, diikuti Greek, dialek Cina dan Hindi di mana kurang 5.0 peratus menggunakannya. – AFP

sesiapa yang berkemahiran bahasa arab boleh la cuba cari peluang untuk mengajar bahasa arab di sane. mana tahu, rezeki kita hujan emas di negeri orang..ehh3 silap, hujan emas di negeri orang hujan batu di negeri sendiri..wslm

0 comments: