BUDAK PEREMPUAN KENA GILIS DI CHINA-TERKINI

BAYANGKAN INI ADALAH ANAK KALIAN ATAU SALAH SEORANG DARI KELUARGA ANDA
Seorang budak perempuan yang berusia dua tahun yang telah dilanggar oleh kenderaan dalam kemalangan langgar dan lari di China telah diabaikan oleh lebih daripada sedozen orang ramai oleh kerana dia berbaring kritikal cedera di jalan raya.
van yang melanggar budak perempuan itu  berhenti seketika, sebelum pemandu berterusan,menghancurkan kanak-kanak itu sekali lagi di bawahnya dengan menggunakan  tayar van belakang. Apa yang dibentangkan seterusnya adalah boleh dikatakan lebih mengejutkan. Sehingga ke 18 orang yang lalu-lalang  yang dilihat dalam rakaman telah mengabaikan Yueyue pada waktu itu dia dalam  kritikal cedera dan berdarah di jalan raya.
Seorang lelaki yang sedang menaiki skuter hanya meronda di sekitar anak kecil itu dan melihat badannya sebelum meneruskan perjalanan. Malah datang pula sebuah van lain terus memijak kaki budak itu yang sedang terbaring kesakitan. Pembawa beca, pejalan kaki, penunggang motor hanya melihat jasad kecil itu semata-mata lihat sahaja. Kemudian datang la pembersih jalan, yang kemudiannya dikenalpasti sebagai Chen Xianmei yang berusia 58-tahun, datang untuk membantu kanak-kanak itu dan mengangkat dari jalan raya, menyeru orang ramai untuk bantu.

 Shanghai Daily melaporkan bahawa Yueyue berada dalam keadaan koma di Unit Rawatan Rapi sebuah hospital tentera di bandar Guangzhou tetapi telah menunjukkan peningkatan. Ibunya, Qu, dilaporkan menubuhkan sebuah blog untuk hantar maklumat terkini tentang keadaan anaknya. Katanya "Kami telah menerima banyak panggilan telefon yang memberikan semangat dan sokongan untuk membantu kami," tulisnya. "Kami membisu dan bersyukur."


Doktor berkata budak perempuan itu mengalami kecederaan kepala  dan bernafas hanya dengan bantuan ventilator '. "Dia tidak akan mampu untuk terus hidup walaupun dengan melakukan pembedahan kerana hampir dengan kematian otak," kata jurucakap bagi hospital itu memberitahu agensi berita AFP.

Polis telah menahan pemandu kedua-dua kenderaan-kenderaan yang terlibat dalam kejadian itu, agensi berita Xinhua berkata. Lelaki yang didakwa memandu van kedua, nama keluarga Jiang. Pemandu van yang pertama, bernama Hu, menyerah diri kepada polis.

0 comments: